חינוך בונה קהילה !

מסתבר שהחיים בחבל הארץ היפה והעוצמתי של ים המלח פעמו תמיד בקהילה - הרצאה מצוירת לחץ לצפיה 

המגילות הגנוזות שנמצאו לא רחוק מכאן ונכתבו בעברית מובנת כבר לפני 2,000 שנים, מעידות כי הצורך החיוני בקהילה תומכת לקיומו של היחיד – אינו חדש באיזור שלנו. כמה מילים של פילון, הפילוסוף שחי באותו זמן ומספר אודות שוכני ים המלח ההם: "אין בהם אפילו עבד אחד, אלא כולם עוזרים איש לרעהו כבני חורין...ואשר לפילוסופיה - מניחים אותה את תורת ההגיון....לעומת זה לומדים הם בשקידה רבה את תורת המוסר, ובעניין זה יהיו להם חוקי אבותיהם אשר יקטן כוח השכל האנושי מהשיגם, אם לא יערה עליו אלוהים רוח ממרום...".

שלשה הדברים אשר ישימו להם לקו ולמשקולת: אהבת אלוהים, אהבת המוסר ואהבת הרע [חבר]...מעלותיהם הנוגעות לאהבת הרע הן: חיבת הבריות, שויון הזכויות, ועל כולן - שתוף החיים...

אנו רואים כי קיומה של קהילה תלוי בערכים ברורים והדרך היעילה להנחיל אותם נמצאת ביצירת חיבור אישי ומוחשי של כל אחד ואחד מאיתנו לשיח הערכי שבו תלויה הקהילה. איך עושים את זה במערכת חינוך איזורית שבה המרחק בין הישוב הצפוני לדרומי הוא 100 ק"מ? איך עושים את זה כאשר ברוב השנה, מועקת החום אינה מאפשרת אפילו יציאה מהמבנים לאורך שעות השמש הקופחת?

החינוך בתמר ממחיש את העיקרון מהמקורות: "בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך". אפשר בלשון מעשית: כשיש מצפן – נמצא את הדרך להגיע. כשאנחנו באים לספר על החינוך בתמר, יש פיתוי גדול להציג רק את תוצרי המערכת :

לספר שמחצית מבוגריה מתנדבים לשנת שירות בתום הלימודים, שמעל 85 אחוזים מבוגריה זכאים לבגרות או זו שקולטת לזרועותיה תלמידים חיצוניים לאיזור בהיקף העולה על 40 אחוזים. מערכת המקיימת פנימייה לילדי עליית הנוער במקביל למכינה קדם צבאית לבוגרי תיכון איכותיים המבקשים לבסס את הזהות הערכית שלהם בטרם הצבא.

אבל איך מגיעים לשם ? בעינינו הדרך היא המטרה !  ניגע רק בארבעה ערכים ובדרך שבחרנו להטמיעם.

הכלת כל פרטי הקהילה לרבות החריגים (המתקשים והמצטיינים)

פעילויות החינוך המתקיימות במועצה מתייחסות לעובדה שהאוכלוסייה מורכבת מיישובים קטנים ופזורים על שטח נרחב. חלק מהיישובים לומדים באותם בתי ספר וחלק מהיישובים לא. איגום המשאבים של החינוך החברתי-ערכי בתיכון והחינוך הבלתי פורמאלי במועצה מקדם את תוכניות הליבה ומייצר יחסי גומלין בין הקהילות השונות-מקהילת בית הספר לקהילות היישובים ובתוכם.

מרכז טיפולי איזורי

מתקיים בזמן הלימודים בתוך ביה"ס היסודי תמר. במרכז פועלות 3 מטפלות : תרפיה באמנות, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת.

המרכז פועל תחת כנפי השפ"ח ומעניק טיפול לכלל הילדים במועצה מכל שלבי החינוך . מתקיימת תכנית עזרה בשיעורי בית.

ולאלה מצידה השני של הקשת יש אפיקים רבים במסגרת תכנית למצוינות בית ספרית, יש סדנת מנהיגות לתלמידים שנבחרו ויש תכנית יזמים ויש תכנית מחויבות אישית ועוד רבות.

תרבות מגבשת קהילה 

הכרה במוזיקה ככלי ביטוי מעדן הביאה למימוש תכנית "בית ספר מוזיקלי" ביסודי ובתיכון.

בדרך הטבע, מוזיקה בבתי הספר לרוב מצטמצמת לתלמידים בעלי נטייה מוקדמת או לתלמידים מוכשרים המנגנים במסגרות פרטיות.

ואצלנו כל תלמיד מתנסה בנגינה על כלי בהתאם לתוכנית רב שנתית. העיקרון של 'מוזיקה לכולם' הורחב עד ל "כלי נגינה לכל ילד" במימון המועצה.  

כ- 85  תלמידים מנגנים על כלי – פסנתר, סקסופון, גיטרה, ותופים, במסגרת חוגי הנגינה. כל תלמיד מקבל שיעור פרטני  פעם בשבוע  תוך בניית תוכנית לימודים אישית בהתאם לרמת התלמיד והתקדמותו. 

הקמת הרכבי מוסיקה בבתי הספר עפ"י חלוקה לגילאים יסודי, תיכון ומבוגרים. גם בכל ישוב הוקמו הרכבים המתאמנים כשעתיים בשבוע בליווי מודרך.

פעם בחודש מתקיימות סדנאות אומן, הוקמו מקהלות וחבורת זמר צעירה- מכיתה א'-ח'. ניתנת הדרכה מקצועית למורי הנגינה.

 אולפנת מחול – מתנ"ס תמר

חוג מחול של שעה שבועית במתנ"ס הפך לאולפנת מחול של 4.5 שעות שבועיות. האולפנה כוללת מחול מודרני ועבודה על יצירות מורכבות של יוצרים בעלי שם בתחום. בנוסף, שתי מורות למחול קלאסי, מורה להיפ הופ המלמד ילדים בכתות  ד' – ו' בביה"ס היסודי תמר – ושתי קבוצות נוספות בקיבוץ עין גדי ובהן תלמידים מכתות ז' – יב'.

 קיימות וסביבה 

בסביבת אקלים הישרדותי כמו ים המלח, ערך הקיימות צועק מכל עבר. עם נסיגת ים המלח שמייצרת בולענים ומשנה את הנוף ובמקום שבו כל צמח נלחם על אספקת המים שלו שאינה מובנת מאליה, הקיימות היא הכרח המקיף את כולם. ישום הערך הזה אצלנו מתמקד בעיקר בהפניית המבט החוצה. שורה ארוכה של פעילויות קידמו את הטמעת הקיימות אצלנו, החל בפרויקט מנהיגות ירוקה עם קק"ל, דרך שיתופי פעולה עם חברת החשמל וסיורים עם רשות ניקוז נחלי האיזור. גם כאן חיברנו את ערכי הסביבה לקהילה במסגרת יזומה של שיתוף פעולה בין בתי ספר במרחב לרבות במגזר הבדואי לפרויקט חקר משותף בנושא התייעלות אנרגטית. בחטיבת הביניים קודם מיזם "מים ושכנות טובה" בשיתוף ארגון ידידי כדור הארץ . מיזם המדגיש אחריות משותפת ואינטרס המשותף בניהול אזורי מאוזן של המשאב. סדנה סביבתית עם הירדנים – שכנינו מצידו האחר של ים המלח

אוריינות מקדמת קהילה וזהות  

הזהות העברית של כותבי המגילות הגנוזות והזהות היהודית שנשמרה 2,000 שנים בגולה מנותקת מחבל הארץ הזה, שרדו בזכות הקפדה יוצאת דופן ברוב ההיסטוריה האנושית על חינוך לאוריינות וכישורי שפה נקראת ונכתבת.

בעיה - אריק שמידט, מנכ"ל גוגל : "בכל יומיים מתווסף מידע חדש השקול בכמותו למידע שנאגר מתחילת האנושות עד 2003"

בזמן החדש שלנו שבו המידע זמין יותר מאי פעם וגדל בטור גיאומטרי, יחד עימו גדלה הסכנה לאיבוד התמצאות בים המידע השוצף מכל עבר . האוריינות מקבלת משמעות חדשה שבעצם משנה את היעוד של בית הספר המסורתי כמתווך מידע.  אנחנו זקוקים היום להקניית יכולות שחיה בים המידע, איתור השאלה הנכונה, עיבוד סלקטיבי לתוצרי חיפוש

ואצלנו ?

העתקת כישורים נרכשים של התלמידים לגלישה ברשת ומיון מידע, מתחום הפנאי לתחום הלימוד והמחקר המעמיק

נכון התשתית חשובה : כיתות חכמות והשתלמויות מורים בתחום, שיעורים מתוקשבים (בוידאו קונפרנס), למידה מרחוק לבגרויות ולחירום והתוכן נבנה אט אט - למידה שיתופית בחקר אנרגיה מרחוק  סדנת רובוטיקה, תכנית ספרים דיגיטליים, פרויקט מסלולרי שבו תלמידים כותבים ערכים אודות הסביבה שלנו עבור מבקרים מהארץ והעולם

וכל הערכים האלה מרכיבים את החינוך שבונה את הקהילה....

כאן בסוף המדבר ....

"בקצה השמיים ובסוף המדבר, יש מקום רחוק מלא פרחי בר "…

תמונה לחינוך